sunnuntai 27. tammikuuta 2013

Monta rautaa tulessa



Vähän aiemmin uhosin, että mitään kaappeja en ala siivoamaan, ennen kuin gradu on valmis. Etten kulutakin koko kevättä järjestelyyn ja siivoilemiseen. Silti meidän kodissamme on viime aikoina vähän järjestelty tavaroita. Heitetty turhaa ja vanhaa pois, saatu uusille ajatuksille tilaa.

Minulle huomautettiin lukuisista kosmetiikkapurkeista ja vastasin, että minulla on paha tapa aloittaa aina seuraava, kun edellinen on vielä kesken. Kuuntelin itseäni. Aivan, aivan.

Minulla on paha tapa aloittaa seuraava, kun edellinen on vielä kesken.

Seuraavaa työpaikkaa haetaan, kun edellinen on vielä kesken. Töihin mennään, vaikka opiskelut on vielä kesken. Työtä haetaan nytkin, kun gradu on vielä kesken. Ja se aiheuttaa paineita valmistumisen ajankohdan suhteen.

Muutama vuosi sitten kuuntelin Aivokunto-luentoa. Luennon jälkeen menin juttelemaan hetkeksi luennoitsijan kanssa. Menin kysymään, mitä hän ajattelee aikaansaamattomuudesta, prokrastinaatiosta. Luennoitsija oli sitä mieltä, että eri ihmisillä on vaikeuksia toiminnanohjauksen eri vaiheissa. Yhden on vaikeaa päästä alkuun, toisen jatkaa, kolmannen saattaa loppuun.

Itse olen huomannut, että minun on vaikeaa aloittaa. Alkuvaiheessa on paljon kitkaa, ennen kuin reki nytkähtää liikkeelle ja päästään ystäväni flow’n kanssa paiskimaan hommia. Tällä viikolla olen kuitenkin myös ihmetellyt, miten minulla voi olla jo monta vuotta sitten aloitettu essee vieläkin kesken. Aihe on aika helppo, kirjallisuus helposti saatavilla. Minulla löytyy aiheesta useampi tiedosto, sitä on aloitettu vuosien aikana kirjoittamaan useampaan otteeseen. Aloitin taas. Ajattelin saada sen perjantaina valmiiksi. En opiskellut perjantaina.

Minulle vaikeaa on siis aloittaminen. Ja uudelleen aloittaminen. Ja jatkaminen. Ja loppuunsaattaminen.

Kosmetiikkapurnukoiden kohdalla mietin seuraavasti. On turvallisempaa ostaa jo uusi, kun vanha on vielä kesken. Ettei vain tule välivaihetta, että kyseinen rasva tai kasvovesi on hetken kokonaan loppu! On hyvä varautua aina etukäteen. Mutta kun minulla on jo uusi purkki ja vanhasta pitäisi vaivalloisesti kaivella, niin aloitan uuden, enkä heitä vanhaa pois. En tietenkään, siellähän on vielä hyvää rasvaa jäljellä! Kävin yöpöydän laatikkoani läpi, ja löysin 12 lähes tyhjää purkkia samaa käsirasvaa. Ja kaksi toisenmerkkistä. Koska joskushan löytää uudenkin merkin, jota haluaa kokeilla, vaikka on juuri ostanut vanhaa taas varalle.

On turvallisempaa siirtyä seuraavaan, vaikka edellinen on vielä kesken. Syödä jo varmuuden vuoksi, vaikka ei ole vielä nälkä. Hakea jo töitä, vaikkei vielä tiedä tarkkaa valmistumisajankohtaa, ja vaikka graduprojekti on kesken. Hakea edes jotain töitä, ettei vain tule tilannetta, jolloin graduprojekti on saatu päätökseen ja on tyhjän päällä. Silloinhan olisi tilaa miettiä, mitä haluan seuraavaksi tehdä. Ettei vain tule sitä pelottavaa tilaa ajatella, mitä minä todella haluan.

Monta rautaa tulessa on turvallisempaa! Kunhan ei vaan polta näppejään…

5 kommenttia:

  1. Tiedän tämän kuulostavan vitsiltä, mutta olen vakavissani: Minun piti jo vuosia sitten alkaa paneutua jo työnkin vuoksi prokrastinaation problematiikkaan. En vain ole saanut aikaiseksi.

    Viime viikolla mietin työmatkalla, että pitäisi ehkä ryhtyä toteuttamaan valikoivaa optimointia ja kompensaatiota (Baltesin ym. SOC - hieno kehikko, tiedät varmaan), koska nyt tuntuu siltä että jos mitään ei valikoi vaan kaikkeen pyrkii, eivät tulokset ole parasta mahdollista tai edes tuloksia ollenkaan. Mutta kuinka päästää irti mielenkiintoisista jutuista keskittyäkseen johonkin kunnolla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienosti tunnisti blogspot minun Google-profiilini. Allekirjoituksena siis Petri K.

      Poista
    2. Moikka Petri. Kiitos kommentistasi!

      Minä taas opintopsykologityön aikaan aloitin gradua prokrastinaatiosta. En kuitenkaan saanut sitä aikaan. Ehkä se kaatui omaan ironisuuteensa? Sittemmin löysin aiheen ja elämäntilanteen, joissa minun oli helpompi tarttua graduntekoon. Kuitenkin olen edelleen itsekin hyvin kiinnostunut prokrastinaation problematiikasta! Silti tuo SOC-kehikko, johon viittaat ei ole minulle tuttu. Täytynee tutustua.

      Kommenttisi sai minulle muistumaan mieleen toisen luennon, infoähkystä. Se muutti ajattelutapaani muutama vuosi sitten. On todella tarpeen rajata sitä, mihin keskittyy. Voisin palata tähän tarkemmin ja kirjoittaa aiheesta tekstin. Toiseksi minulle tulee mieleen myös erään gradun tuloksena (opiskelijoista) syntynyt ryhmä: opinnoistaan innostunteet ja uupumusriskissä olevat. Toisin kuin esim. Hakasen työn imu ja työuupumus -tutkimuksissa, tuossa gradussa löytyy ryhmä ihmisiä, jotka ovat sekä innostuneita siitä, mitä tekevät että samalla riskissä uupua. Kun on oikein innostunut omasta alastaan, on mukavaa opiskella vaikka sun vallan mitä ja olla ajan hermolla joka suhteessa. Se voi kuitenkin olla melko kuormittavaa.

      Palaan näihin mietteisiin siis blogitekstissäni myöhemmin. Toivotan oikein valikoivaa viikkoa sinulle!

      Poista
  2. Kirjoitan graduani, nyt jo toista vuotta. Välillä kävin syventämässa tietämystäni toisilla mailla ja sitten suoritin pikapikaa erittäin mielenkiintoisen sivu-aineen. Mutta gradu on edelleen kirjoittamatta. Se on aloitettu, sitä on jatkettu ja nyt sitä tullaan taas jatkamaan. Proffani armollisesti asetti viimein deadlinen.

    Tekemätön gradu on tuottanut paljon harmitusta, mutta viime aikoina Sara K:n avulla olen yrittänyt alkaa pitämään gradustani ja sen minulle suomista mahdollisuuksista. Nautin niistä jo nyt. Maailma, jonka uusi ystäväni, gradu, tulee minulle avaamaan, on jo auki. Huomenna sorvin ääreen ja flow komppaamaan.

    Tuun seuraamaan sun blogia, täällä on tekstiä, jota tykkään lukea, kiitos!

    Martta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi, Martta.

      Mieti mikä potentiaali sinussa on. Suoritat sivuaineen pikapikaa ja käyt syventämässä tietämystäsi ilmeisesti ulkomailla. Varmasti sinussa on potentiaalia saada yksi gradukin kasaan!

      Keskeneräisyys tuo harmitusta. Ja toisaalta, kuten olemme varmasti molemmat oppineet, viimeistään Sara K:n blogista, keskeneräisyys kuuluu elämään. Tulemme olemaan aina matkalla ja yhtä aikaa olemme jo perillä. Tässä on jo kaikki, mitä tarvitsemme. Emmekä missään muualla voisi olla, vaan juuri tämä kohta on se, jossa meidän juuri tällä hetkellä kuuluu olla. Keskeneräisyyden sietäminen on silti melko, no, ikävää. Hankalaa. Ja kun se gradu on silti järkevää saada valmiiksi, eikä jäädä ikuisesti roikottamaan keskeneräistä tutkintoa. Ja vaikka tutkinnon saisi valmiiksi, ei varmaan ole hätää, että keskeneräisyys omasta elämästä loppuisi!

      Minulla graduntekoon auttoi se, että päätin pyhittää koko vuoden opiskelulle ja jättää työt. Aiemmin ajattelin tekeväni opintoni loppuun työn ohessa. Kuitenkin uskon saavani itse paljon enemmän irti keskittymällä opintohin nyt ja töihin silloin aiemmin ja sitten taas myöhemmin. Työssä olessa gradu tuntui paljon ahdistavammalta sen ristiriidan takia, että tiesin haluavani sitä tehdä ja toisaalta resursseja, kuten aikaa ja jaksamista ei ollut riittävästi. Ja sitten tekemisen halukin muuttui enemmän ahdistukseksi. Nyt voin keskittyä opiskeluun ja minulla on ikään kuin lupa ja tila syventyä ja olla innoissani gradusta.

      Joten, innostavaa gradusorvin ääreen hyppäämistä, meille molemmille ja jokaikiselle gradun vääntäjälle! Minusta olisi mukavaa kuulla jatkossakin, miten gradusi etenee!

      Poista